Trendy tworzenia stron internetowych w 2017 roku

Trendy tworzenia stron internetowych w 2017 roku

Co nowego w 2017 roku?

 

Każdego roku rynek tworzenia stron internetowych przechodzi pewien rodzaj ewolucji, aby pozostać naczelnym i inspirującym. Przyjrzyjmy się, jakie innowacje  mogą dać Twojej stronie poważny lifting w 2017 roku.


1. Koniec tradycyjnych projektów

Pojęcie projektowania stron internetowych w tradycyjnym sensie zanika. Nadszedł czas, aby przestać nazywać siebie projektantami stron internetowych, pora by nazywać się “projektantem doświadczeń”. Czasy się zmieniają.

W tradycyjnym projekcie strony internetowej, ważne było, aby technologia wyglądała dobrze i nowocześnie dla odbiorców. Projektowanie stron internetowych ówcześnie jest czymś więcej. Zmiany sprawiły, że rozpoczęliśmy coś bardziej innowacyjnego. Projektanci stron internetowych (lub projektanci doświadczeń) nie sprawiają tylko, że witryny “wyglądają pięknie”, ale muszą spojrzeć na zapotrzebowania użytkowników i ich historie.

2. Interfejs konwersacyjny

2016 rok był ważnym rokiem dla konwersacyjnych interfejsów. Chris Messina, założyciel hashtag i byłego Googlera, stwierdził, cyt.: “Rok 2016 będzie rokiem negocjacji handlowych”. Chris wspomniał również w tym artykule, że ludzie będą oddziaływać z firmami, usługami i botami przez czat, wiadomości i komunikatory językowe, ponieważ platformy komunikacyjne (takie jak Slack, Facebook Messenger lub WeChat) przewyższają sieci społecznościowe i pobieranie aplikacji. Firmy zaczynają myśleć o sposobach korzystania z tej zmiany.

Dlatego projektowanie interaktywnych komunikatorów użytkownika (na przykład w witrynach internetowych) staje się coraz ważniejszym tematem dla większości projektantów stron internetowych w 2017 roku. Pozostaje jeszcze wiele pytań bez odpowiedzi, ale należy zauważyć, że konwersacyjne komunikatory i ich powszechność staje się ważnym i powszechnym temat w 2017 roku.

3. GIF i inne animacje

Wiele stron internetowych i aplikacji korzysta z animacji . Co sprawia, że GIFy wchodzą na rynek. GIFy są świetne, najprościej ujmując- są wszędzie. Aktualnie zostały wbudowane do Facebooka i Twittera, co ważniejsze GIFy można również używać do projektowania stron internetowych.

Ważne jednak jest, aby zachować rozsądek w ich użytkowaniu. Nawet w minimalistycznej ilości przyciągają uwagę użytkownika. GIFy pozwalają na bardziej bogaty odbiór oferowanego produktu  lub po prostu zapewniają wskazówki dla użytkowników. Z kilkoma narzędziami do tworzenia GIFów (np. Photoshop, Giphy lub record) projektanci stron internetowych nie są niczym ograniczeni.

4. Następna generacja responsywnych witryn

Responsywny projekt będzie nadal dominował, ponieważ jest to jeden z najbardziej efektywnych sposobów osiągnięcia dobrego UX. Pozwala to stronie internetowej być „elastyczną” i dostosowywać się do każdego rozmiaru ekranu.

W kwietniu 2016 r. Firma Google zmieniła algorytm wyszukiwania na priorytety stron, które zoptymalizowały treść, a przez cały następny rok zobaczymy firmy, które będą chciały poprawić swoją pozycje w wyszukiwarkach. Jako prowadzący strony internetowe, musimy zaakceptować tę sytuację i dostosować się do zmieniających się zasad.

5. Minimalistyczne projektowanie

Minimalizm został wzniesiony na nowy poziom w roku 2017, więc w zetknięciu ze stroną startową, użytkownicy są zapoznawani z tzw. „kartą”. Są to rzeczy, które tworzą rodzaj drzwi do uzyskania większej ilości informacji. Na samej stronie internetowej wiele kart może wizualnie zasugerować temat i zagadnienie do kliknięcia.

Netflix jest przykładem strony, która zaczęła używać karty z ogromnym powodzeniem. Obrazy objaśniają więcej o filmie czy show, niż krótka notka. Co więcej zabierają mniej miejsca. Minimalizm dotyczyć będzie również menu i nawigacji witryny, które to będą najprostsze z możliwych. Ludzie chcą teraz okrojonych, prostych i łatwo przyswajalnych objaśnień na stronach internetowych.

6. Wizualizacja danych

Dane i analityka są obecnie ważniejsze niż wcześniej i duże marki oferują swoim użytkownikom szanse do wglądu w statystyki. Prezentacja danych w sposób wizualny wzmaga interakcję użytkownika z daną informacją. Jest to szczególnie użyteczne przy zrozumieniu co przedstawia. Kolorowe wykresy, które można stworzyć za pomocą Tableau, z pewnością przyciągną uwagę użytkownika.

7. Mniej nieprawdziwych zdjęć, więcej autentyczności

Warty podkreślenia jest pewien trend projektu stron, całkiem prosty i zachęcający.

Podczas przeglądania sieci w ostatnich miesiącach miałem wrażenie, że widzimy spadek używania ogromnej ilości zdjęć na stronach. Wolimy zobaczyć grafiki, które konkretnie odnoszą się do firmy czy biznesu, niż przypadkowych zdjęć stockowych.  Mam również wrażenie, że projektanci stron woleliby nie użyć żadnego zdjęcia niż tego ze stocku.

Fotografia jest formą sztuki i to taką, która się w ostatnich latach nieco zbłądziła, ale wraca w 2017 silniejsza niż przedtem. Ważne jest by pamiętać, że strona ma służyć pewnemu celowi i wszystko co w niej zawarte, włączając w to zdjęcia, musi współgrać. Wizerunki pracowników są też popularne – dodają twarz do marki.

Nie tylko autentyczność jest dobrze odbierana przez użytkowników. Kreskówki i komiksy są również zachwalane.  Szczególnie w społeczności technologicznej forma komiksu odgrywa ważną rolę do omówienia czy wyjaśnienia szczegółów danego tematu.

8. Material design

Material design rozwinął się za pośrednictwem Google w ostatnich latach i ciągle się rozrasta za pomocą aplikacji takich jak Gmail, Google Maps, Google Drive oraz YouTube. Material design występuje jako hasło wyszukiwarki od początku 2013 roku. Jednak jego rozwój nastąpił dopiero w 2015.

Jest to sposób projektowania, aby stworzyć hierarchię znaczenia na stronie przyciągającą uwagę użytkownika na różne obszary podczas szukania danego zagadnienia. Nazywa się to Material Motion. Używa się przy tym kształtów geometrycznych by wizualnie uatrakcyjnić stronę, stworzyć głębię i realizm. Dzięki elastyczności, pełni życia i kompatybilności ze wszystkimi urządzeniami, staje się to coraz bardziej popularne w każdym obszarze internetu

9. Long-scrolling websites

Jak wszystko – mają wady i zalety. W ostatnim czasie zauważamy ogromny wzrost liczby takich stron, głównie dzięki sukcesowi takich „niekończących się” stron jak Facebook, Twitter czy Instagram.

Facebook, Twitter i Instagram umożliwiają użytkownikowi przesuwanie, tak zwane scrollowanie ich godzinami, cały czas ładując nową treść. Jako rasa ludzka lubimy ciągłą akcję i ruch. Wiele stron zamiast używać menu posiada wszystko na jednej długiej stronie. Strona może zostać podzielona na różne obszary zawierające na przykład zdjęcia, treści, filmy, aby dodać emocji i wrażeń.

10. Typografia rośnie

W 2016 zaobserwowano jej wzrost i nie zapowiada się na zakończenie. Marki będą rosnąć w siłę, przyciągać wzrok i często zajmować cały ekran. Dynamiczne kolory i wzory będą dodawane, aby stworzyć efekt wow.

 

Podsumowanie

Podczas gdy wszystko na tej liście wygląda idealnie, nie próbujmy dopasować każdego z podanych aspektów do naszej strony internetowej. Niektóre sprawdzą się w firmach, inne nie. Wybierz który styl i możliwość preferuje twój klient. Nadmiar z pewnością zaszkodzi. Bądź więc selektywny, ostrożny i kreatywny.

No Comments

Post A Comment